Luftföroreningar och bullerVad innebär luftföroreningar? Rätten att andas frisk luft borde vara en självklarhet. Tyvärr är det inte så. Framför allt i städer är luften så dålig att många drabbas av irriterade luftvägar och andningsbesvär. Men även långt från industrier och städer är luften förorenad av partiklar och skadliga ämnen. En stor del av luftföroreningarna kommer från energiproduktion, uppvärmning och industri.
Från industriella anläggningar kan luftföroreningar av olika sammansättningar bildas. Tillverkning inom järn- och stålindustri ger upphov till exempelvis metallhaltigt stoft, medan raffinaderier och den petrokemiska industrin främst avger kolväten. Från pappersindustrin sker utsläpp av svavelhaltiga föreningar som i vissa fall är mycket illaluktande. Från motorfordon avges främst kväveoxider, partiklar, kolmonoxid, koldioxid och kolväten. Dieselfordon dominerar utsläppen av kväveoxider och partiklar, medan bensindrivna fordon dominerar utsläppen av övriga ämnen. Till detta kommer föroreningar från tillsatsämnen till bränslet. Att transportera gods till sjöss framhålls ofta som ett bra miljöalternativ. Till sjöfartens fördel talar att stora volymer gods kan fraktas med liten insats av energi och att behovet av infrastruktur är jämförelsevis litet. Men sjöfarten är det överlägset smutsigaste transportslaget om man ser till utsläppen av svavel- och kväveoxider. Luftföroreningar
är inblandade i flera miljöproblem. Svaveldioxid och kväveoxider
ligger bakom försurningen; kväveoxider spelar också en
roll för övergödningsproblemen. En luftförorening som släpps ut från en källa sprids, späds och kanske även omvandlas innan den slutligen faller ner någonstans. Halten av luftföroreningar på en viss plats bestäms av utsläppet av föroreningar och atmosfärens utspädnings- och ventilationsförmåga, men i stor utsträckning också av bakgrundshalten till följd av den storskaliga spridningen. Problem/orsaker Efter att de allra mest förorenande industrierna antingen har lagts ner eller radikalt minskat sina utsläpp, är transportsektorn den största källan till luftföroreningar i Sverige. Förbränningsmotorerna bidrar fortfarande – trots katalytisk avgasrening i bensindrivna bilar och partikelfilter i många dieselbilar – till luften i framför allt städerna fortfarande är allvarligt förorenad. Marknära ozon Ozon är en naturligt förekommande gas, som bildas genom att luftens syre oxideras i närvaro av kolväten, kväveoxider och solljus.
Kolväteföreningar kommer framför allt från trafikens utsläpp, men de bildas även vid förbränning av ved i villapannor och kaminer.
Större utsläpp från trafik och industrier äger rum i mer tättbefolkade delar av Europa. I Sverige förekommer särskilt höga halter av ozon då Centraleuropa under en längre tid har täckts av ett högtrycksområde med svaga vindar. Då luften långsamt rör sig över kontinenten hinner höga halter av ozon byggas upp under flera dagar. Kvävedioxid bildas vid all förbränning i varierande grad. Dieselmotorer, som arbetar med höga temperaturer och högt tryck, avger särskilt höga halter av kväveoxider. Kvävedioxid kan ge upphov till andningsbesvär. Kvävedioxid reagerar under inverkan av solljus med syre och kolväten och bildar marknära ozon. Kolväten släpps ut bland annat via avgaser från fordon och vid hantering och förbränning av fossila bränslen såsom bensin, diesel och villaolja. Katalysatorer minskar utsläppen med cirka 90 procent. Många kolväten är cancerframkallande. Kolväten bidrar också till bildandet av marknära ozon. Partiklar släpps ut framför allt från vägtrafik och småskalig vedförbränning. Många partiklar innehåller också kolväten och metaller. Partiklars påverkan på hälsan styrs av såväl dess storlek som dess kemiska innehåll. Förhöjda halter av partiklar påverkar andningsvägarna, och partiklar kan också orsaka eller förvärra hjärt- och kärlsjukdomar samt ge upphov till cancer. Åtgärder mot luftföroreningar Konventionen har utökats med åtta protokoll, det senaste är det så kallade Göteborgsprotokollet, i vilket 27 länder 1999 enades om att sänka sina utsläpp av de fyra viktigaste försurande och ozonbildande ämnena, nämligen svaveldioxid, kväveoxider, flyktiga kolväten och ammoniak. Utsläppen av ozonbildande ämnen (kväveoxider och kolväten) har inom EU minskat med 27 procent under 1990-talet. I Sverige ligger minskningen mellan 30 och 40 procent. Minskningen beror främst på att alla nya bensindrivna bilar är försedda med katalysatorrening. Läckaget av flyktiga kolväten har också minskat genom införandet av påfyllningsmuffar på bensinstationerna. Utsläppen från industrier har också minskat. Men utsläppsminskningarna är relativt små i förhållande till vad som krävs för att märkbart påverka ozonhalten. Även i andra länder framskrider utsläppsreduktionerna mer eller mindre långsamt. Utsläppen av svaveldioxid har minskat sedan Europakommissionen successivt har sänkt gränsvärdena för svavel i diesel och bensin. Sedan den 12 januari 2001 är all bensin som säljs inom EU blyfri. Stockholm, Göteborg, Malmö och Lund har infört miljözon i städernas centrala delar för att få renare luft i innerstäderna. För färd i miljözon gäller som huvudregel att inga tunga dieselmotordrivna fordon får vara äldre än 8 år. Undantag kan ges till fordon som uppfyller specifika krav på utsläppsminskning av kolväten, partiklar och kväveoxider. Även EU arbetar för att få ner utsläppen från sjöfarten. I november 2002 presenterade Europakommissionen en strategi för att minska utsläppen av luftföroreningar från havsgående fartyg. Man vill bland annat begränsa den maximala halten svavel i fartygsbränsle till 1,5 procent. Ett sätt att få en betydande minskning av luftföroreningarna vore att uppmuntra människorna att resa med cykel eller kollektiva färdsätt i stället för bil i tätorter. Ett sådant initiativ inom EU är ”Bilfria städer”, ett nätverk av 60 europeiska städer – bland andra Amsterdam, Barcelona, Köpenhamn och Palermo – som syftar till att förändra transportstrukturen för att minska luftföroreningar, utsläpp av växthusgaser och buller. Sparsam körning Genom att
förändra sitt körsätt kan man spara bränsle och
pengar. Man minskar därmed också sina koldioxidutsläpp
i motsvarande grad. Det är vanligt att bränsleåtgången
minskar med 10 procent, vilket vid en årlig körsträcka
på 2 500 mil med personbil innebär en besparing på 200-300
liter drivmedel, eller cirka 2 000-5 000 kronor per år. Nyckeltal som använts vid beräkningarna
Antal mil/år:
1 liter diesel bildar 2,54 kilo koldioxid. De viktigaste principerna för sparsam körning:
Buller Nästan 700 000 personer i Sverige antas lida av fysiska eller psykiska besvär på grund av att de bor i en bullrig miljö. Sömnproblem, huvudvärk och isolering är några av de hälsoproblem buller kan leda till. En stor del av det buller vi utsätts för kommer från trafiken. Forskning har visat att flygbuller är det mest störande trafikbullret, sedan kommer bilbuller och minst störande verkar tågbuller vara. Det buller som stör flest människor kommer dock från vägtrafiken. I Sverige utsätts drygt 100 000 personer för flygbuller överstigande en flygbullernivå på 55 dB(A). Boende utsatta för ständigt flygbuller har både höjt blodtryck och höjda halter stresshormoner. Bullret har också visat sig påverka hjärnan, vi minns sämre det vi lärt i en bullrig miljö och språkinlärningen påverkas om det bullrar.
En annan bullerform som stör många människor är buller från ventilations- och fläktanläggningar. Inte minst fläktar som frekvent slår av och på, känns för många väldigt störande. Mätvärdena
för buller mäts i decibel (dB). Förteckning över olika decibelvärden
Vad kan du göra?
Nationella miljömål:
Konsekvenser av luftföroreningar Utsläppen till luft av svavel- och kväveföreningar orsakar försurning i sjöar och vattendrag, samt förändrar markkemin, vilket får effekter i landekosystemen. Kväveföreningar orsakar dessutom övergödning av mark och vatten.
Hälsoeffekter i form av ökad dödlighet eller ökad sjuklighet med behov av sjukhusvård har observerats efter exponering av för höga halter luftföroreningar. Framför allt har personer med tidigare kroniska lung- eller hjärtsjukdomar drabbats. Vid Londonsmogen 1952 dog under tre veckor mellan 3 500 och 4 000 personer till följd av luftföroreningar. Orsaken till smogen var en inversion, vilken medförde en kraftig ansamling av luftföroreningar närmast markytan, huvudsakligen från uppvärmning, och karakteriserades av en hög mängd sot och svaveldioxid. Förhöjda
ozonhalter kan ge upphov till irritation av ögon och slemhinnor samt,
vid högre halter, ytterligare effekter i form av huvudvärk och
andningssvårigheter. Ozon kan förvärra astma och kroniska
lungsjukdomar som emfysem och försämra immunförsvarets
förmåga att bekämpa bakterieinfektioner i andningssystemet.
Även svaveldioxid kan ge irritation i de övre luftvägarna, men dagens haltnivåer i svenska tätorter är så låga att de inte längre innebär något problem för människors hälsa. Partiklar
uppmärksammas alltmer som ett hälsoproblem. Den norska
miljövårdsmyndigheten har funnit att exponering för små
partiklar under lång tid kan orsaka så mycket som Kolväten
är ofta genotoxiska. Det betyder att de förändrar cellens
genetiska material. Kolvätena kan också påverka nervsystemet
och irritera luftvägarna. Många av dessa ämnen kan dessutom
ge upphov till cancer, bland annat bensen och bens(a)pyren. Kolmonoxid försämrar syresättningen via blodet vilket som kortsiktig effekt ger upphov till trötthet. Höga halter kan leda till medvetslöshet och död. Utsläppen av kolmonoxid är numera så låga att de inte längre anses vara något hälsoproblem. Sammanfattning av luftföroreningar De viktigaste källorna till luftföroreningar är transporter, förbränningsanläggningar och industriprocesser. Kvävedioxid
bildas vid all förbränning i varierande grad. Kvävedioxid
kan ge upphov till andningsbesvär. Kolväten
släpps ut bland annat via avgaser från fordon och vid hantering
och förbränning av fossila bränslen såsom bensin,
diesel och villaolja. Katalysatorer minskar utsläppen med cirka 90
procent. Många kolväten är cancerframkallande. Marknära ozon är ett allvarligt miljöproblem till skillnad från ozonet i stratosfären, som är en förutsättning för växters och djurs liv på jorden. Marknära ozon kan redan vid ganska låga koncentrationer ge andningsbesvär och irritation i slemhinnor. Vid högre koncentrationer kan hälsoeffekterna bli allvarliga. Marknära ozon är också skadligt för växter och hämmar tillväxten för många av våra viktigaste jordbruksgrödor. Partiklar släpps ut framför allt från vägtrafik och småskalig vedförbränning. Många partiklar innehåller också kolväten och metaller. Partiklars påverkan på hälsan styrs troligen av såväl dess storlek som dess kemiska innehåll. Förhöjda halter av partiklar påverkar andningsvägarna, och partiklar kan sannolikt också orsaka eller förvärra hjärt- och kärlsjukdomar samt ge upphov till cancer. Metaller sprids till luften främst från gruvor och industrier där metaller bearbetas. De minskande utsläppen i Sverige medför också att nedfallet har minskat betydligt på senare år. För kvicksilver, kadmium, zink och bly har nu utländska utsläppskällor störst betydelse för nedfallet framför allt i södra Sverige. De tidigare stora utsläppen gör dock att metaller finns lagrade i mark och vatten. Vissa sjöar är så förorenade av kvicksilver att fisken inte bör ätas.
|